Coca Cola Aktie vs. Pepsi Aktie:
I dag vil der være en sammenligning mellem Pepsi aktien vs. Coca Cola aktien. Lad os først se på virksomhedernes forretningsgrundlag.
PepsiCo Aktie (NYSE:PEP Aktie):
Udbytte Aristokrat: 48 år med fortløbende udbyttevækst
Pepsi er ikke kun drikkevarevirksomheden #2 (lige bag KO), men det er den #1 i snacks. Deres virksomhed er koncentreret om Convienience-produkter og er opdelt i følgende 6 segmenter:
PepsiCo (PEP) er førende på verdensplan inden for fremstilling, markedsføring og distribution af fødevarer (52 %) og drikkevarer (48 %). Virksomheden er kun nr. 2 for Coca-Cola i drikkevarer og nr. 1 i snacks. Overskuddet stammer ca. 58 % fra USA og 42 % internationalt. (Indtægter baseret på oktober 2020 -rapporter)
- PepsiCo America-drikkevarer (34 % af omsætningen)
- Frito-lay Nordamerika (25%)
- PepsiCo Europa Afrika syd for Sahara (16 %)
- Snacks i Latinamerika (11 %)
- PepsiCo MEA (Asien, Mellemøsten, Nordafrika) 10 %
- Quaker Foods Nordamerika (4%)
Følgende mærker er bemærkelsesværdige, som ejes af PepsiCo:
Pepsi, Mountain Dew, 7 Up, Miranda, Sierra Mist, Gatorade, Tropicana, Lipton, Aquafina, frisk, Starbucks RTD-drikkevarer, Lay’s, Doritos, Quaker, Cheetos, Ruffles, Tostitos, Fritos og Walker.
Deres eksponering for mad/snacks er en væsentlig fordel for Pepsi, hvilket øger dens årlige omsætning betydeligt og giver virksomheden en betydelig udholdenhed. (Især under nedture på markedet). Den største svaghed ved deres model er overgangen til sundere føde- og drikkevareoptioner, Pepsi er meget opmærksom på dette og bevæger sig aggressivt ind på dette marked, i øjeblikket kommer ca. 25 % af PepsiCo’s indtægter fra dagligdags næringsmidler.
Dette diversificere dem også bedre udover flere brancher til sammenligning med Coca Cola, hvis folk skulle miste tørsten for sodavand eller andre læskedrikke.
Så lad os sammenligne deres forretning med Coca-Cola.
Coca Cola Aktie (NYSE: KO Aktie)
Udbytte Konge: 58 år med efterfølgende udbyttevækst
Coca-Cola er verdens største alkoholfrie drikkevarevirksomhed. I modsætning til PepsiCo er Coca-Cola udelukkende aktiv inden for drikkevareindustrien. Nogle af deres mærker omfatter:
Coca-Cola, Fanta, Schweppes, Sprite, Dasani, Smartwater, Powerade, VitaminWater, Minute Maid, Innocent, Simply, Fairlife, Georgia Coffee, Costa Coffee (En nylig britisk erhvervelse), Fuze Tea, Honest, Gold Peak, Peace Tea
Coca-Cola’s koncentration i drikkevareindustrien er det, der gør det muligt for dem at dominere. De har en meget høj mærkeloyalitet, direkte produktions- og distributionssystemer og etableret forbindelser med detailhandlere over hele verden, som udgør en betydelig hindring for adgang for potentielle nye konkurrenter. Coke har for nylig foretaget nogle smarte opkøb, såsom Costa Coffee i Storbritannien (ca. 1/3 af alt salg af kaffe), og har elimineret mindre populære produkter for at øge omsætningen og fokusere på, hvad der fungerer.
Fordelen er også den største svaghed, Coca-cola-modellen er udelukkende baseret på drikkevareindustrien, som gør den meget mere modtagelig for udsving på markedet, og miljøproblemet, såsom afhængighed af rent drikkevand. Derudover har Coke gjort mindre end Pepsi for at gå ind i sundere industrier. Det er meget sandsynligt på deres radar.
Hurtigt overblik Nøgletallene:
BEMÆRK: Tallene er for november 2020 og vil sandsynligvis ændre sig.
– | PEPSICO | COCA-COLA |
Aktuel årlig udbetaling / aktie | $ 4,09 | $ 1,64 |
Udbytte | 2,83 % | 3,07 % |
10 års udbytte vækstrate | 8 % | 6,9 % |
3 års udbytte vækstrate | 9 % | 4,6% |
1 års udbytte vækstrate | 8,7% | 2,6% |
Nuværende udbetalingsforhold | ~73 % | ~77 % |
Gratis likviditet/ aktie | $ 4,56 | $ 1,50 |
Omsætning | $18,09 milliarder | $8,65 milliarder |
Gæld /Egenkapitalandel | 3.31 (ikke særlig sund) | 2.84 (sundere , men stadig ikke god) |
Baseret på de grundlæggende tal og den tidligere nævnte forretningsmodel har Pepsi en smule mere stabilitet sammenlignet med Coca-Cola på grund af et bredere marked og øget omsætning. Men vi kan også se, at PepsiCo i øjeblikket udnytter mere gæld, men det meste af det er langfristet gæld, som meget usandsynligt vil have en negativ indvirkning på virksomheden, især da forbrugernes defensive virksomheder er rentable selv i markedsnedgangstider.
Pepsi er den klare vinder baseret på udbyttes vækst. Den har haft en højere 10 års returrejse, og dens nyere historie viser, at den ikke er ved at blive langsommere. Udbetalingerne er meget ens, og hvis Coca-Cola ikke øger sin udbyttestigning, vil Pepsi i den nærmeste fremtid overtage udbyttet. Udbetalingsforholdene er lidt høje lige nu, under 75% er et bedre forhold, men dette er forståeligt på baggrund af 2020 har været en vild tur, hvis disse forhold fortsætter med at stige i løbet af de næste år, så vil det sætte spørgsmålstegn ved deres udbyttesikkerhed.
Kurtagefri aktiehandel på 0 kr.
Konklusion:
Fremtiden for virksomhederne vil være interessant. Vi vil uden tvivl se flere fremskridt i retning af sundere drikke-/madmuligheder, men det større spørgsmål er, hvad Coca-Cola’s fremtidige tiltag vil være efter at have fjernet sine mindre populære mærker? Hvordan vil miljøfaktorer påvirke deres virksomheder.
Hvad er din favorit mellem de to? Eller begge dele? Begge er gode?
Vi vil gerne supplere dette med din egen analyse, vi har kun analyseret tallene og deres markedsandele samt differentiering, så tag dig tid til at læse mere om deres bøger eller forretningsmodeller.
Som altid tak for at du læser med – skriv endeligt en kommentar hvis der er noget du vil diskutere omkring virksomhederne eller hvis du har nogle generelle spørgsmål.
Find den bedste Investeingsplatform til at handle Coca Cola eller Pepsi her.
I prefer Pepsi as a product, but Coke as a stock. I’m not too eager to own either at the moment, but Warren Buffett is still a Coca Cola guy!