Oversigt
- Delivery Hero aktien er i stor konkurrence med eksempelvis DoorDash, som netop er kommet på børsen.
- Siden da har begge virksomheder i vid udstrækning underspillet det brede marked.
- Med en forretningsmodel, der er sat i gang med at skaffe billig kapital og købe sig vej til forbrugernes hjerter, har leveringsvirksomheder spillet en central rolle for bekvemmelighed i lockdown perioden.
- Den nylige overtagelse af det koreanske firma WOOWA fremhæver Delivery Heros stræben efter at blive skaleret via opkøb af eksisterende virksomheder.
Introduktion – Delivery hero aktie
Det var kun et år siden, at regeringerne besluttede at fastlåse økonomierne og tvinge folk til at blive hjemme og ødelægge den industrielle struktur, som tidligere var drivkraften i forbruget. USA, en af de hårdest ramte nationer, oplevede en ødelæggende arbejdsløshed, social uro og en tid med meningsfuld politisk forandring.
Det var ikke meget bedre på vores side af Atlanten, hvor SARS-COV2 pandemisk torden gennem store dele af det europæiske fastland. Til dato er flere nationer på deres tredje eller fjerde iteration af regeringsfremkaldte samfundsrystelse.
Sådanne radikale ændringer lover godt for flere virksomheder. Mens mindre fysiske forhandlere mister penge til fordel for online alternativer. Tætstrikkede lokalsamfund, blev systematisk ødelagt, større virksomheder, som havde taget den digitale økonomi til sig for længe siden, havde klaret sig meget bedre.
Dette ignoreres måske lidt i dag – den voksende økonomiske ubalance mellem små og mellemstore virksomheder, der er sidestillet med virksomhedsbehåringer, og som er i stand til at udøve betydelig politisk indflydelse, mens de vilkårligt og flygtigt bevæger sig over hele verden for at tjene en økonomisk eller skattemæssig fortælling. Det kan snart vende tilbage for at forfølge os.
Så når støvet lægger sig på belejrede globale økonomier, kan det udledes, at virksomheder som Delivery Hero, den nye gig-økonomi, levering ren leg, har klaret sig godt. Eller har de det?
Spar tusindvis af kroner sammenlignet med andre platforme.
Delivery Hero – Bull Case
Vi udvikler os stadig i et sammenligneligt lignende virksomhedsmiljø – Delivery Hero er stadig en kæmpe digital leveringskæmpe med global rækkevidde, der opererer på stadigt mere opsplitede geografiske markeder. Dens vækstberetning er helt baseret på dens evne til at skaffe billig kapital til at købe markedsandele, da virksomheden (og dens konkurrenter) konkurrerer i et all-out-løb til bunden.
For at opnå dette er udstyret baseret på en forbrugers villighed til at blive hjemme og bestille mad, en investor er villig til at ignorere permanente tab, mens han køber den stormfulde vækstfortælling, og en arbejdsstyrke, der er villig til at acceptere den prekære karakter af arbejdsordninger, der er usikker på grund af begrænsede alternative muligheder.
For at den digitale leveringsformel kan fungere fuldt ud, har vi desuden brug for tamme kreditmiljøer, fortsat nem adgang til kapital og penge uden andre steder at gå end ind på kapitalmarkederne. Flere af disse observationer kan hurtigt udvikle sig.
Markedsdynamikken, som virksomheden fremlægger, går ud fra, at 7,5t Euro-markedet er baseret på ændringer i livsstil, fortsat urbanisering og vanskelige forhold for nemheds skyld. På trods af SARS-COV2-pandemien kunne have ændret denne fortælling, efterhånden som flere medarbejdere arbejder hjemmefra, urbaniseringen bliver langsommere, og folk tørster ud efter at have boet gennem flere års regeringspålagte lockdowns.
Kilde: Delivery Hero
Senest har Delivery Hero vist markedets appetit på konsolidering med vovets stræben efter Woowa Brothers. Men hastige forventninger om ekspansion for nylig ramte turbulens, da sydkoreanske antitrust-regulatorer herskede over, at overtagelsen af $ 4B kun kunne gennemføres, hvis det tyske outfit solgte sin sydkoreanske virksomhed.
Under alle omstændigheder underbygger den fortsatte konsolidering i det digitale leveringsområde 2 nøgletræk – kravet om, at virksomhederne skal udvide sig betydeligt for at bevare deres vækstfortælling og myndighedernes ønske om at indtage en mere assertiv position i styringen af konkurrencedynamikken i leveringsindustrien.
Det ser ud til, at begge træk stadig er noget modstridende.
Samlet afkast fra år til dato – LeveringsHero v DoorDash (NYSE:DASH) v Uber Inc. (NYSE:UBER) v Grubhub (NASDAQ:GRUB)
Kilde: Udsigt over Tradingview
2021 har været ret vanskelig for den digitale leveringshårdknude. Deliveroo (OTCPK: DROOF) blev offentliggjort og derefter tanket, hvilket faldt med ca. 30 % om morgenen efter udbuddet.
Alle lagre i kategorien har underholdt S&P 500 – Uber har ledet afgiften, udstationeret + 8,49 %, efterfulgt af DoorDash – som er kommet markant ud af sin post IPO høje – med + 3,71 %.
Blandt de sidste er Grubhub – 4,67 % og Delivery Hero – 10,71 %. Selv om det sidste år var vidne til en betydningsfuld periode fra alle disse virksomheder, gik prisindsatsen beslutsomt til den negative side, da afkastet på de amerikanske statskasser begyndte at stige i februar og marts.
De nye leverancers vækstfortælling er fortsat underlagt rentens permutationer – mere meningsfuldt end mere modne organisationer.
Forenklet resultatopgørelse – Delivery Hero
Det ser ud til, at en gennemgang af udviklingen i Delivery Heros forenklede resultatopgørelse, vækst og skalerbarhed i virksomheden er gennemgående temaer. Det tyske digitale leveringskoutfit fortsætter med at vokse, primært gennem opkøb og frasalg af andre virksomheder.
I løbet af de sidste 3 år er kapitaliseringen steget med ca. 5, mens aktietallet også er steget med ca. ~30 %. Aktien har i denne periode haft en meget god udvikling, hvilket har givet investorerne en belønning for at holde sig til trods for akkumulationen af tab.
Opdaterede indtægter pr. aktie-data bevæger sig også i den rigtige retning, primært drevet af de fastboltede indtægter, der genereres af nyerhvervede dele af virksomheden. 12-måneders eftersalg er i øjeblikket højest på $ 1,88B.
Uanset den solide vækst i omsætningen pr. aktie forbliver bruttofortjenesten uændret, da omkostningerne til solgte varer øges hurtigere end stigningen i omsætningen. I løbet af de efterfølgende 12 måneder er indtægterne steget med ca. 37 % til trods for, at udgifterne har registreret en stigning på 49 %.
Dette er stadig et punkt, hvor der er bekymring for leverancefysten, da stordriftsfordele, der er fremherskende i den høje CAPEX-type industrier, kan være mindre til stede i den digitale serviceindustri.
Nedbrydningen af margenprofiler fortsætter med at tegne et billede af eksponentielle indtægter, der kun modsvares af endnu større omkostninger. Bruttomarginalerne er blevet udjævnet, mens driftsmarginalerne – hvilket er et tegn på den rentabilitet, som kerneforretningen har skabt – har fået deres nedadgående spiral til at blive arresteret noget på -40 %. Sporing af langsigtede resultater af driftsmarginalen vil være en vigtig indikator at holde øje med i næste indtjening.
Nettofortjenesten har været svingende, da virksomheden har opnået overskud fra ikke-kerneforretningen (typisk frasalg) og overtaget omkostninger til anskaffelse af nye virksomheder.
Den opdaterede indkomstgenereringsprofil understreger fuldt ud, hvordan frasalg af virksomheder har bidraget til at skævgøre den samlede nettoindtægt. LeveringsHero er stadig i høj grad en virksomhed, der øger sine indtægter ved at erhverve nye virksomheder, realiserer ikke-tilbagevendende overskud gennem frasalg og påtager sig gældsforpligtelser eller aktieudvanding ved at gennemføre nye opkøb.
Balanceopgørelse for Delivery Hero
Selvom jeg ikke har de seneste goodwill data – den overskydende pris betalt ud over dagsværdien af et aktiv for at erhverve det – er det højst sandsynligt, at dette nu er mere end USD 1B. Det er sandsynligt, at Leveranceværdien for hele Hero’s jagt på den sydkoreanske leverancefranchise WOOWA i en cash+ equity-aftale vil øge goodwill.
Siden det oprindelige tilbud om at købe det sydkoreanske firma er Lev Heros aktiekurs steget fra det tidspunkt, hvor det blev lovet til købet. Det er også værd at bemærke, at en kombineret cash+ equity Deal kan være mere positiv, især i et makromiljø, hvor det har været sammenligneligt let at rejse gæld.
Hvis Delivery Heros egenkapital blev undervurderet i ledelsens øjne, ville de sandsynligvis foreslå en aftale med alle kontanter (som nævnt er det ikke for svært at rejse gæld i øjeblikket). Det faktum, at de har valgt delvist at foreslå egenkapital i aftalen, betyder i det mindste i et vist omfang, at de mener, at Delivery Hero-aktier i øjeblikket er fuldt vurderet.
Det faktum, at Delivery Hero fortsætter med at sidde på en skattekiste af kontanter, der bruges liberalt til at målrette nye opkøb i sin søgen efter skala, tilføjer yderligere spørgsmålstegn til, hvorfor egenkapitalen ville blive delvist tilbudt til at købe WOOWA. Den tyske leveringskant har ikke vist nogen reel vanskelighed ved at rejse gæld på de globale kapitalmarkeder.
Ovennævnte historiske data omsættes til en forenklet balance, hvor aktiverne senest er vokset med 79%, passiver vokser med 230% og egenkapital udvides med kun 14%. Dette understreger et grundlæggende problem med forretningsmodellen – det er baseret på at øge gæld og egenkapital for at tilføje nye virksomheder i et kapløb til bunden, hvilket på en meningsfuld måde ødelægger rentabiliteten og rentabiliteten på lang sigt.
Delivery Hero Pengestrømsopgørelse
Strukturelle spørgsmål, der er knyttet til virksomhedens underliggende resultater, forbliver synlige, når den forenklede pengestrømsopgørelse gennemgås. Det tyske digitale leveringventure mister fortsat betydelige pengebeløb fra sine kerneaktiviteter, udtrykt gennem cash flow fra driften. På samme måde er virksomhedens evne til at generere kontanter udelukkende baseret på at tilvejebringe kapital på gældsmarkeder. Hvis en meningsfuld makroøkonomisk ændring påvirker de globale kreditmarkeder, kan det betyde en katastrofe for virksomhedens kapitalstruktur.
Vigtigste Takeaways
- LeveringsHero er det tyske digitale leveringsmonster, der leverer måltider over hele verden.
- Tøjets vækst er fortsat baseret på dets evne til at opbygge skala gennem opkøb, på dets fortsatte evne til at øge gæld og investorers villighed til at ignorere ekspanderende tab til gengæld for en fjern hypervækstfortælling.
- Til dato har virksomheden ikke på meningsfuld vis demonstreret en evne til at generere varige overskud fra kerneaktiviteter. Eventuelle overskud er flygtigt og ofte forårsaget af afhændelse af aktiver.
- goodwill vil sandsynligvis være en langsigtet udstedelse for investorer. Efterhånden som virksomheden satser på gæld og egenkapital i sin søgen efter nye mål, bliver goodwill overtaget. Årlige nedskrivningstest kræver måske ikke nedskrivning lige nu, men sandsynligheden for, at goodwill vender tilbage til gennemsnittet, er stadig til stede, idet balancen mellem aktiver, passiver og egenkapital er mindre.
- På trods af en enorm prisindsats i løbet af de seneste par år har Delivery Heros egenkapital vist tegn på, at der er slingren i takt med, at kreditmiljøerne udvikler sig. Hvis investorerne gradvist bliver trætte af virksomhedens fortælling, kan det blive vanskeligere at anvende kredit, hvilket kan have en negativ indvirkning på virksomhedens kapitalstruktur.
- I modsætning til kapitalintensive industrier, hvor de faste omkostninger udgør en betydelig del af udgifterne (f.eks. bilindustrien) og stordriftsfordelene, er der ikke noget, der tyder på, at en digital platform med få faste omkostninger, en masse med variable omkostninger (provision for førere) kan drage fordel på samme måde, som den fortsætter med at skalere.