AktieanbefalingerAktierGrowth aktierInvestering

Køb Fisker Aktier i 2022 – En god investering i 2022?

By 07/04/2022May 11th, 2022No Comments

Oversigt

  • Er Fisker Aktier en god investering i 2022? Vi har foretaget en dyb analyse af det elektriske bilmarked og kommet med vores tanker nedenfor.
  • Elektriske køretøjer (“elektroniske køretøjer”) er kommet i fokus i de seneste år med en solid salgsvækst på 43% i 2020.
  • Europa forventes at have mere end 300 elektriske EV-modeller i 2025, mens USA forventes at have mere end 130 EV-modeller i 2026.
  • To af de kommende EV-startups omfatter Lucid Motors og Fisker, der begge er baseret i Californien med produktion og levering, som forventes ved udgangen af henholdsvis 2021 og 2022.
  • Vi mener, at begge virksomheder i øjeblikket undervurderes med et stort opadrettede potentiale på mere end 150 %.
Køb Fisker aktier uden kurtage.
Spar tusindvis af kroner sammenlignet med andre platforme.
Opret en konto
Du risikerer din egen kapital. Andre gebyrer forekommer. For mere information besøg etoro.com/trading/fees.

Elektriske køretøjer (“elektroniske køretøjer”) er kommet i fokus i de seneste år med en kraftig salgsvækst i 2020 til trods for en afmatning i det globale bilsalg på grund af COVID-relaterede påvirkninger. I stedet for at blive overskygget af den vedvarende fastlåsning og den vedvarende skævhed i den økonomiske usikkerhed fortsatte det globale EV-salg sin vækstfremgang i 2020, idet det steg med 43% år over året , mens det samlede salg af biler faldt med 20%. Den voksende forbrugerfølelse over for elektroniske uafhængige styreventiler som følge af stigende prismæssig overkommelighed og praktisk anvendelighed takket være teknologiske fremskridt, kombineret med offentlig intervention gennem subsidier og klimaændringspolitikker, forventes at øge EV-salgstallene yderligere inden for ti år; Salget af EV forventes at overstige 31,1 mio. enheder og udgøre 32 % af det globale salg af nye biler i 2030.

Det næste årti vil være en æra med elektrificering med betydelige muligheder for sektoren, efterhånden som de elektroniske uafhængige styreventiler kommer i centrum. European Federation for Transport and Environment forudser mere end 300 tilgængelige EV-modeller på det europæiske bilmarked i 2025, mens IHS Markit forudser mere end 130 tilgængelige EV-modeller i USA i 2026.

To af de nye og kommende mærker, der skal ind på det amerikanske og europæiske EV-marked, omfatter Lucid Motors ((NYSE:CCIV) eller “lucid”) og Fisker (NYSE:FSR). De to californiske virksomheder har allerede debuteret deres respektive flagskibskøretøjer med forbehold, der nu er åbne; de første leverancer forventes i slutningen af 2021 til klarsynede og sidst i 2022 til FISker. Ud over deres forbløffende køretøjer har begge aktieopk- ter også været proppere i det seneste tekniske rally, hvor aktiekurserne er på 187 % for FISker og 480 % for klarsynsk siden deres respektive børsintroduktion og pre-IPO-annonceringer.

Fisker Inc.

Kilde: fiskerinc.com

Den sydcaliforniske EV-producent, der blev lanceret i 2016, bygger sit brand på missionen om at skabe en “ren fremtid for alle” ved at skabe “verdens mest emotionelle og bæredygtige køretøjer”. Virksomheden ledes i øjeblikket af medstiftere Henrik Fisker og Dr. Geeta Gupta-Fisker, sammen med et stærkt ledelsesteam med mange års brancheerfaring i deres respektive brancher. Henrik FISker er bedst kendt for sine banebrydende design inden for luksusbilbranchen for kendte mærker som BMW og Aston Martin. Før lanceringen af FISker Inc., stiftede Henrik FISker “FISker Automotive”, som var bedst kendt for at producere verdens første luksus hybrid superbil, FISker Karma, inden den blev udraget i 2012 på grund af konkurs. Bildesigneren, der giver den hurtigt skiftende sektor endnu et skud, er vendt tilbage til arenaen denne gang med lektionerne fra sin tidligere erfaring og en innovativ forretningsmodel – den “asset-lean”-tilgang.

“Asset-Lean-tilgangen”

Fiskers tilgang til “lean asset-lean” indebærer outsourcing af de virksomhedskomponenter, hvor differentiering anses for ikke at være afgørende, herunder platformskonstruktion, produktion og montage, opladningsnetværk og andre flådestyringstjenester. Forretningsmodellen vil ikke blot gøre det muligt for virksomheden at forkorte den typiske tidsramme på 60 måneder, fra koncept til levering, til 29 måneder, men også muliggøre større kapitalimplementering i forhold til områder, der er vigtige for kundeoplevelsen, herunder design, software, brugergrænseflade og avancerede driver-assistancesystemer (“ADAS”). De lavere omkostninger, der opnås ved denne forretningsmodel, vil også gøre det muligt for FISKER at holde priserne på deres køretøjer på et prisbilligt niveau uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Fisker’s flagskibsmodel vil være Fisker Ocean SUV, som forventes at starte produktionen den 17. November 2022 med indledende leverancer til hele Europa og USA inden udgangen af næste år. Som en del af mærkets aktivmagre mandat har FISker indgået et partnerskab med Magna Steyr (“Magna”) for at være med til at konstruere og producere FISKER Ocean. De to virksomheder samarbejder i øjeblikket om at skabe en unik “FM29” platform, der vil blive brugt som fundament for deres flagskib SUV, samt mindst én anden FISker model. Ved at udnytte Magnas eksisterende teknologi og etablerede produktionsfaciliteter vil EV-maskinen være i stand til at fremskynde tidsplanen for at bringe deres køretøj på markedet, samtidig med at omkostningerne til udvikling af køretøjer reduceres. Den krydskompatible platform vil også gøre det muligt for FISker at opnå mængderabat på leverancer til kvalitetsleverandører, hvilket yderligere vil reducere omkostningerne ved at bygge sine køretøjer, så de begge øger omkostningerne for kunderne, samtidig med at avancerne øges for virksomheden. FISKEROcean vil sælge til en lav indgangspris på USD 37,499, med de mest førsteklasses pyntelister tilbydes til $ 69.900; kombineret med en kørerækkevidde på op til 350 miles, den alt-elektriske SUV trumfer sine ligemænd inden for priskategorien, hvis gennemsnitlige rejseinterval ligger omkring 250 miles. Fisker Ocean sigter mod at blive en “premium with volume”-model med forventede produktioner på mere end 100.000 enheder om året.

En lignende fremgangsmaade anvendes ogsaa ved udvikling og produktion af deres anden model, PEAR. Fisker har indgået en aftale med Foxconn – som er kendt for deres produktion af iPhones i samarbejde med Apple – om at udvikle og producere en helt ny platform til det revolutionerende køretøj til en pris på under 30.000 dollars. Modeldetaljer er i øjeblikket begrænsede, men den nye model forventes at have et unikt design og en revolutionerende oplevelse, der vil differentiere den fra alle eksisterende segmenter af uafhængige styreventiler. PÆRENS produktionsstart er sat i gang i 4. Kvartal 2023, og de første helårsproduktioner forventes at ramme 250.000 enheder. Køretøjet vil først blive rullet ud i USA med yderligere udvidelse til det kinesiske, europæiske og indiske marked.

Risici forbundet med FISKers forretningsmodel

Betydelig afhængighed af produktionspartnere

Fiskers forretningsmodel indebærer, at en del af deres teknik- og produktionsprocesser outsources til tredjeparter. Virksomhedens store afhængighed af deres forhold til tredjepartsproducenter og -leverandører udsætter dem for betydelige risici i forbindelse med driften, f.eks. forsinkelser som følge af problemer med kvalitetskontrol eller kapacitetsbegrænsninger. Magna Steyr producerer i øjeblikket for etablerede bilmærker, herunder BMW, Daimler og Jaguar land Rover. Med en årlig produktionskapacitet på ca. 200.000 køretøjer vil tilføjelsen af FISker til deres produktionslinje betyde 50.000 enheder, der tildeles hver af Magnas partnere i gennemsnit. I betragtning af Fiskers krav om årlige produktioner på 100.000 enheder af Fisker Ocean kan Magna være forpligtet til at droppe en af sine eksisterende partnere og reducere produktionsniveauet for andre kunder, eller investere i at udvide deres produktionskapacitet for at opfylde præstationsmålene, hvilket resulterer i høje omkostninger for produktionsgiganten. For at tilskynde deres produktionspartner til at få succes med Ocean-programmet og mindske risikoen for forsinkelser som følge af kapacitetsbegrænsninger har FISker tilbudt Magna en andel på 6 % i virksomheden, som kan udnyttes gennem opnåelse af “indbyrdes forbundne præstationsbetingelser” (s. 97 i 2020 10K).

De samme risici gælder for Fisker’s partnerskab med Foxconn om at producere PEAR. Foxconn har ikke tidligere erfaring med fremstilling af køretøjer, hvilket udsætter FISKER for potentielle risici i forbindelse med kvalitetskontrol og forsinkelser. Foxconn er en af de mange eksisterende veteraner inden for fremstillingsindustrien, som for nylig er begyndt at udnytte OEM-mulighederne inden for den voksende EV-sektor. Elektronikproducenten har planer om at ombygge sit inaktive anlæg i Wisconsin for at lette deres ambitioner med hensyn til EV-produktion. Mens Fisker har til hensigt at udnytte Foxconns produktionsekspertise, søger Foxconn at udnytte erfaringerne fra produktionen af Fisker’s EVV’er til at bane vejen ind på det større EV-markedmed planer om at producere IV’er til andre virksomheder, der bruger samme platform på lang sigt. På trods af Foxconns manglende erfaring i EV-produktion håber partnerne at udnytte deres “minimale bilarv til at muliggøre en komplet ren-ark-tilgang i alle aspekter” og konkurrere mod erfarne bilproducenter, som kan blive begrænset af byrden ved eksisterende kontrakter.

Eksponering for inkonsistens i produktkvalitet

Samarbejde med flere partnere kan også udsætte virksomheden for inkonsekvens i kvaliteten af deres køretøjer og i sidste ende påvirke forbrugernes tillid til mærket. I det uheldige tilfælde, at et køretøj, der er produceret i fællesskab med en partner, bliver defekt, kan det i høj grad skade Fisker’s omdømme og forbrugernes tillid til mærket.

Desuden kan forbrugerne begynde at interessere sig for de respektive produktionspartnere for FISKERØretøjer i betragtning af den samarbejdsmæssige karakter af FISKERs forretningsmodel sammenlignet med andre mærker, hvis producenter sjældent er en del af marketingstrategien. Fiskers forretningsmodel er meget samarbejdsorienteret, hvilket kan få forbrugerne til at begynde at vurdere deres købsbeslutninger om kvaliteten og omdømmet hos producenterne i stedet for mærket, hvilket fjerner Fisker fra deres kredit i udviklingsprocessen for deres køretøjer.

Alt for aggressive mål

Som naevnt ovenfor har FISker planer om at producere mindst 100.000 enheder af FISker Ocean paa aarsbasis og 250.000 enheder af PEAR inden for det foerste hele aar af produktionen. Disse høje tal viser imidlertid, om de er rimeligt gennemførlige. I henhold til disse produktionsmaal ville FISKER producere ca. 350.000 enheder af deres koeretoejer inden 2024. Dette ville udgøre en markedsandel på 7 % baseret på forventet EV-salg på 6,2 millioner enheder inden 2024, hvilket er væsentligt for en EV-opstart efter blot to fulde års drift med kun to modeller til salg. Og i forhold til den globalt anerkendte førende virksomhed, Tesla, antages det, at en markedsandel på 7 % vil være dobbelt så stor som Teslas globale EV-salgsmarkedsandel i 2020 på tæt ved 4 %. Selv om Fisker kan tilbyde kunder med en prisfordel, vil det være en udfordring at opnå en markedsandel på 7 % af det globale EV-salg, især i betragtning af den store strøm af konkurrerende modeller, der vil blive introduceret i de kommende år. På baggrund af vores overvejelser om Fisker og deres driftspartneres produktionskapacitet og forventede EV-behov tror vi, at disse salgsprognoser vil være mere sandsynlige i 2026.

Finansiel udsigt

Efter Fisker’s IPO gennem en SPAC-reverse fusion sponsoreret af Sparta Energy Acquisition i oktober 2020 modtog virksomheden $ 1 milliard i kapitaltilførsler, hvilket var det helt rigtige beløb, der var nødvendigt for at udvikle og producere FISker Ocean SUV i henhold til FISKers forretningsplaner. Med start på produktion til Fisker Ocean kun 18 måneder ude fortsætter virksomheden med at gennemføre udviklingsprocessen i henhold til planen og inden for budgettet, og slutter første kvartal med likvide beholdninger på USD 985,4 millioner samtidig med, at der opretholdes en gældsfri balance. Og med den nyeste PEAR-model forventer selskabet først betydelige kapitalinvesteringer i 2023, som de planlægger delvist at finansiere med likvide midler fra driften gennem FISker Ocean-salget, samt ekstern finansiering fra enten gæld eller aktieemissioner.

Vi forudsiger en omsætning på USD 1,2 til $ 1,4 mia. i 2023, primært som følge af salg af ca. 20.000 fiskeørne i havet efter det første hele år på markedet, og en lille mængde af PEAR-modellen i betragtning af de forventede leverancer fra 4. Kvartal 2023. Vores prognoser forudsiger en lavere salgsmængde for det førende SUV-flagskib, der er på niveau med de seneste elektriske SUV-lanceringer, der er observeret på tværs af det europæiske og amerikanske EV-marked. Vi tror, at Fisker vil nå deres årlige produktionsmål for Fisker Ocean på 100.000 enheder i slutningen af 2025 eller i begyndelsen af 2026, efterhånden som forbrugernes efterspørgsel og brandmodtagelsen stiger.

De samlede indtægter forventes at vokse med ca. 30 % i 2030 i betragtning af Fiskers fortsatte ekspansion ud over det amerikanske og europæiske marked og ind på det kinesiske og indiske marked. Ud over den forventede vækst i salget med lanceringen af to andre modeller ud over Fisker Ocean- og PEAR-modellen inden 2025. Vi forventer, at virksomheden vil begynde at realisere et overskud på mellem $157 millioner og $285 millioner inden 2024, som er blevet støttet af fortsat salgsvækst, og en samlet bruttoavance på mellem 19% og 25% baseret på Fiskers forretningsplan.

i.. Base Case finansiel udsigt:

ii. finansiel udsigt for Bull Case:

iii) de finansielle overslag for de finansielle overslag:

Kilde: Forfatter, med data fra 2020 og 2021 FISker Inc. Årsrapporter og Delårsrapporter og vores interne finansielle prognoser.

Værdiansættelse

På baggrund af ovenstående analyse af Fisker’s fundamentale forhold og vækstperspektiver giver vores værdifastsættelse for virksomheden en egenkapitalværdi på ca. USD 4,6 mia. (grundsag) til USD 10,3 mia. (Bull case), hvilket svarer til USD 16,29 og USD 36,94 pr. aktie. Dette repræsenterer et opadrettet potentiale på ca. 11 % til 151 % baseret på den sidst handlede pris på 14,69 $ den 2. Juni.

Lucid Motors Inc.

Kilde: lucidmotors.com

Lucid Motors blev grundlagt i 2007 og blev tidligere kendt som Atieva, en bemærkelsesværdig producent af EV-batterier og -drivtog. I 2016 blev virksomheden officielt omdøbt til Lucid Motors under ledelse af Peter Rawlinson, tidligere maskinchef hos Tesla. I øjeblikket var administrerende direktør og CTO for klarsync, og Peter Rawlinson ledte virksomheden til at udvikle den første Formula-E-batteripakke , der kunne drive bilerne til hele løbet. Teknologien blev senere udviklet til den batteripakke, der nu bruges i den klarsynede Air, Automaker’s flagskib inden for luksus-elektrisk sedan, som blev introduceret i slutningen af 2016.

Virksomheden bygger sin succes på en forpligtelse til at udvikle et højtydende EV i verdensklasse. Den klare lufts drivlinje kan klare mere end 500 miles i området med fuld opladning og sætter en rekordhøj standard for branchen. Ud over deres batteriteknologi i verdensklasse opererer virksomheden også under den grundlæggende overbevisning, at fremtiden vil blive teknologistyret, og det er det, der vil adskille dem fra den bølge af nye EV-modeller, der produceres af traditionelle automobilproducenter, blot for at imødekomme de skiftende forbrugerkrav. Ligesom Fisker’s køretøjer har Lucid prioriteret forbindelsen i deres køretøjer og tilbyder gratis opdateringer til bilejere. Virksomhedens køretøjer er også udstyret med avancerede ADAS-funktioner som f.eks. automatisk nødbremsning, advarsler om krydsende trafik og et system til overvågning af føreren. Niveau 3 autonome kørefunktioner forventes også at blive rullet ud gennem opdateringer over luften, når testen er afsluttet med godkendelse fra myndighederne. Den klarsynede luft vil også være en af de første retningsuafhængige styreventiler, der inkorporerer ansigtsgenkendelse af ID, som vil blive integreret med predictive Analytics-teknologien i køretøjet for automatisk at indlæse profiler og præferencer, der er forudindstillet eller indlært over tid, baseret på førerens adfærd.

Mærket er i øjeblikket placeret på markedet for “post-luksus“, som klarsyede definerer som dem, der søger en luksuriøs, men ikke-ekstravagant oplevelse. Lucid er ikke bange for at sætte en pris på deres flagskibskøretøj, som er udstyret med nogle af de mest avancerede teknologier sammen med en førsteklasses ydre og indre komposition – den klarsynede luft er prissat fra 77.400 $ for basismodellen til 16.000 $ for den øverste del af Dream Edition.

En meget integreret bilproducent

I modsætning til FISker bygger den klare forretning på en meget integreret model. Lucid udfører sin egen interne forskning og udvikling for næsten alle aspekter af sine køretøjer, herunder drivlinjen, batteriteknologien, infotainment, HVAC, integreret sikkerhed, chassis og ADAS-systemer. Automageren vil også internalisere EV-produktionsprocessen på deres fabrik i Arizona – den første af sin art i Nordamerika. Arizona-produktionsanlægget består af flere komponenter, herunder “Advanced Manufacturing Plant” (“AMP-1”), som i øjeblikket producerer den klarsynede luft. Fase 2-udvidelsen er også godt i gang for AMP-1, da den klarsynede forbereder produktionen af deres premiere SUV, Project Gravity. Produktionskapaciteten i AMP-1 er i øjeblikket 30.000 enheder om året, og den vil vokse op til 400.000 enheder om året, efterhånden som salgsmængden øges, og der tilføjes flere modeller til produktserien. Arizona-fabrikken vil også være udstyret med det “klarsynede Powertrain Manufacturing Plant” (“LPM-1”), som er det sted, hvor klarsynede vil fremstille deres transmissionsteknologi, herunder batteripakker, elektriske motorer og opladningsenheder til hjemmebrug. Selv om Arizona er et kapitalintensivt projekt for en EV-opstart, vil produktionsanlægget muliggøre større drifts- og omkostningseffektivitet for klarsynethed gennem vertikal integration samt større kontrol over kvaliteten og ensartetheden af output.

På samme måde som FISker planlægger klarsynede planer om at genbruge deres specialudviklede platform, den “klarsynede elektriske avancerede platform” (“LEAP”), på andre bilvarianter for at maksimere afkastet af deres oprindelige kapitalinvesteringer og muliggøre større hastighed og effektivitet i markedsføringen af deres køretøjer. Og i lighed med deres forretningsmodel er klarsyede LEAP-platformen designet og udviklet fuldt ud internt. Platformen omfatter deres karakteristiske batteripakke og software til batteristyring, elektriske motorer, effektelektronik, transmission, styresoftware og boost-oplader.

Nuværende udfordringer ved at drive en produktionsfacilitet i verdensklasse for en nytilkommen producent

En kapitalintensiv indsats

Som nævnt ovenfor er den klarske nye fabrik i Arizona et meget kapitalintensivt projekt for en ny virksomhed i EV-sektoren, som allerede bærer den dyre byrde af F&U på deres første køretøj. Selv om de allerede har erfaring med at fremstille deres Formel E-batterisystem internt i Silicon Valley, vil fabrikken i Arizona være i drift i en langt større skala, der omfatter både produktion af reservedele og montering af køretøjer. Ud over de planlagte investeringer på 700 mio. USD til opførelse af fabrikken vil det også koste klarsynede 1,8 mio. USD om året at leje det areal, som fabrikken ligger på. I lighed med mange af de nye virksomheder inden for sektoren har klarsync allerede haft en konkurs én gang; virksomheden blev i sidste ende reddet af en kapitaltilførsel på USD 1 mia. fra Saudi Arabiens offentlige investeringsfond. Siden da har virksomheden været i drift i henhold til planen og på sporet til at påbegynde levering af den klarsynede luft inden udgangen af 2021. Deres seneste SPAC omvendte fusion med Churchill Capital Corp IV vil også give selskabet en kapital på 4,4 mia. dollars, hvilket vil yderligere styrke deres likviditet, der er nødvendig for fortsat udvikling og ekspansion.

Et begrænset målgruppe

Lucid har også positioneret sig som en luksus premium EV-producent, der henvender sig til et nichemarked inden for det allerede konkurrenceprægede landskab, hvilket yderligere indskrænker deres markedsandel. Det er dog tydeligt, at virksomheden har erkendt denne udfordring siden starten, idet den har taget hensyn til de unikke tilbud i den klare Air, herunder en drivlinje, der muliggør et rejseinterval på mere end 500 miles med én fuld afgift, hvilket adskiller dem fra andre inden for samme priskategori.

Forskellige indtægtskilder

En vigtig konkurrencefordel for klarsynsk er deres evne til at opretholde forskellige indtægtskilder. Ud over produktion og salg af køretøjer er virksomheden også kendt for sin omfattende ekspertise inden for udvikling af batteristyringssystemer. Det globale marked for EV-batterier forventes at stige i løbet af de næste fem år med en anslået værdi på USD 37,69 mio. inden 2025 som følge af det stigende salg af EV, der fremdrives af ændringen i forbrugernes holdning og myndighedernes indgriben gennem økonomiske incitamenter og strenge politikker for klimaændringer. Klarsynede planer om at udnytte deres eksisterende ekspertise og udnytte de fremtidige vækstmuligheder, som elektrificeringskurven giver, herunder udviklingen af et “Energy Storage System” (“ESS”). ESS udnytter den klarsyede, eksisterende batteri- og strømelektronikteknologi, hvilket giver virksomheden mulighed for at maksimere afkastet af de investeringer i kapital, der allerede er implementeret.

Lucid er også en løbende leverandør af batteripakker og software til alle OEM-racerteams i Formula E. virksomheden planlægger at udvikle deres eksisterende batteriteknologi, så udvalget af batteripakker og software udvides med andre produkter, herunder fly, eVTOL og andre kommercielle maskiner. Vækstmuligheden kan nemt udføres gennem masseproduktion på deres nye batterifabrik, LPM-1, på Arizona-fabrikken. Igen ville muligheden for at maksimere afkastet af de investeringer i kapital, der allerede er foretaget i udvikling af deres avancerede batterisystemer, og opførelsen af deres batteriproduktionsanlæg være mulig.

Finansielle resultater

Virksomheden har endnu ikke frigivet nogen offentlige registreringer af deres fuldstændige regnskaber. Den seneste præsentation af analytikernes dag viser imidlertid, at virksomheden indtil nu har sikret sig mere end 9.000 reservationer af den klarsynede Air, hvoraf 500 enheder repræsenterer den model af Dream Edition, der i øjeblikket er begrænset til en pris på $169.900 og er fuldt reserveret. hvilket indikerer et robust behov og øger kundetrækkraften. Dette svarer til en omsætning på mindst 84,95 mio. dollars fra den klare Air Dream Edition og 657,9 mio. dollars fra andre klare Air-modeller baseret på den konservative antagelse, at de alle er basismodeller til en pris af 77,400 $. Det er værd at bemærke, at de nuværende reservationer er fuldt afbestillelige og refundérbare, men selv om det faktiske salg falder 10% fra antallet af aktuelle reservationer, forventes selskabet stadig at generere en samlet omsætning på mindst USD 712,6 millioner.

Vi forudsiger en omsætning på USD 2,2 mia. til USD 2,3 mia. i 2022 i betragtning af et helt år med produktion og salg af den klarsynede Air, hvilket er i overensstemmelse med ledelsens prognoser i Analyst Day præsentation. De samlede indtægter forventes at stige med en CAGR på 30-40 % i 2030 i betragtning af den ekspanderende portefølje af førsteklasses køretøjer kombineret med et globalt salgsfodaftryk i Nordamerika, Europa og Mellemøsten. Vi forventer, at virksomheden vil begynde at realisere en fortjeneste på mellem USD 631 millioner og USD 915 millioner inden 2025, efterhånden som forbrugernes efterspørgsel og modtagelse af mærker stiger.

i.. Basis Case finansiel udsigt:

ii. finansiel oudsigt for Bull Case:

53884093-16227458686958044_origin.png (1668×619)

iii) finansiel udisgt for Bear Case:

Kilde: Forfatter, med data fra maj 2021 Analyst Day præsentation

Værdiansættelse

Baseret på ovenstående analyse på klarsydens nuværende reservationssatser og vækstperspektiver giver vores værdifastsættelse for virksomheden en indre værdi på ca. USD 9,6 mia. (basisetui) til USD 14,1 mia. (Bull case), hvilket svarer til USD 36,54 og USD 53,83 pr. aktie. Dette repræsenterer et opadrettet potentiale på ca. 55 % til 129 % baseret på den sidst handlede pris på 23,55 $ den 2. Juni.

i.. Vurdering af Base Case:

ii. vurdering af Bull Case:

iii) Vurdering Bear Case:

Konklusion: Lucid Motors Vs. Fisker

På baggrund af vores analyse er begge virksomheder godt rustet til at udnytte den kommende æra med global overgang til uafhængige styreventiler. På trods af, at den opererer under forretningsmodeller på to ekstremer, kan både FISker og den klare viser evnen til at imødegå de ulemper, der er forbundet med deres respektive forretningsmodeller, med unikke tilbud. FISKers aktivmager forretningsmodel giver mulighed for større kapitaludrulning til andre områder, der anses for at være vigtigere for at forbedre kundeservice, Og lavere produktionsomkostninger for at give køberne en overkommelig pris, mens den klare kapitalintensive og vertikalt integrerede strategi kompenseres af større drifts- og omkostningseffektivitet, der kan opnås gennem stordriftsfordele takket være deres krydskompatible, avancerede batteriteknologi. Begge virksomheder vil også imødekomme behovene på forskellige markeder – Fisker’s mest solgte punkt er prisbillighed, mens klarsync er placeret til at opfylde behovene hos dem, der ønsker en luksuriøs, men ikke-ekstravagant oplevelse. Begge virksomheder har til hensigt at indføre en direkte salgsstrategi for at maksimere kundeoplevelsen med showrooms og oplevelsescentre, der åbner sig i hele USA og Europa.

Selv om vores vurdering viser, at FISker har et lidt højere opadrettede potentiale end klarsyched, mener vi, at sidstnævnte gør en mere sikker investering på kort sigt, da den klarsynede Air allerede er gået ind i produktionsfasen med stærke forbehold og leverancer, der forventes påbegyndt inden årets udgang, Mens FISKER Ocean stadig er i testfase, med centrale tekniske egenskaber, der endnu ikke er offentliggjort, og start af produktionen stadig 18 måneder ude. Vi er dog overbeviste om, at begge EV-producenter på lang sigt er udstyret med de talenter og ressourcer, der skal til for at udmærke sig i branchen.

Leave a Reply