Growth aktierAktieanbefalinger

Er JD.com aktien et godt Køb i 2021? – JD com Aktie 2021 Analyse

By 11/02/2021March 15th, 2021No Comments

Kinesisk e-handel er i kraftig vækst, og det er svært at ignorere JD.com aktien (NASDAQ: JD), når man skal finde de stærkeste spillere i verdens mest folkerige nation. JD.com tegner sig selv som Kinas største online-forhandler og dets største samlede forhandler og internetvirksomhed efter indtægt. 

Men det er ikke Kinas mest værdifulde online forhandler efter markedsværdi. Alibaba (NYSE: BABA) har en ledende førerplads på markedet. Modellerne er meget forskellige, med Alibaba som markedsoperatør, der har næsten en tifold fordel på marginfronten. Det er dog rimeligt at sige, at alle andre spillere uden for JD.com og Alibaba er en lille spyd i branchens bakspejl. JD.com og Alibaba er Kinas e-tail-darlings, men er JD.com et køb lige nu? Lad os se nærmere på den vej, det har taget for at komme til det sted, det er i dag. 

JD.com aktie, JD com aktie
Køb JD.com Aktier
Kurtagefrit til 0 kr. hos eToro
Opret en konto
Din kapital er i risiko. Andre gebyrer kan forekomme.

JD.com Aktie – Firmaprofil

JD.com, Inc. opererer gennem sine datterselskaber som en e-handelsvirksomhed og leverandør af infrastruktur til detailhandel i Folkerepublikken Kina. Virksomheden opererer i to segmenter, JD Retail og New business. Virksomheden tilbyder husholdningsapparater, mobile håndsæt og andre digitale produkter, stationære computere, bærbare computere og andre computere samt printere og andet kontorudstyr, møbler og husholdningsartikler, beklædning, kosmetik, personlig pleje og produkter til kæledyr, sko, tasker, smykker og luksusvarer til kvinder, sko, sportsudstyr og fitnessudstyr til mænd; biler og tilbehør, produkter til mødre og børn, legetøj og musikinstrumenter samt fødevarer, drikkevarer og friske produkter. Den leverer også gaver, blomster og planter, kosttilskud, sundhedsydelser og andet sundhedsudstyr, bøger, e-bøger, musik, film og andre medieprodukter og virtuelle varer, som f.eks. online rejsebureau, billetter til seværdigheder, forudbetalt telefon- og spilkort samt industriprodukter og installations- og vedligeholdelsestjenester. Desuden tilbyder virksomheden et onlinemarked for tredjepartsforhandlere til at sælge produkter til kunder samt transaktionsbehandling og fakturering og andre tjenester. Desuden tilbyder den online marketingservice til leverandører, tredjepartsforhandlere og andre forretningspartnere, forsyningskæde- og logistiktjenester til forskellige brancher og forbrugerfinansieringstjenester til individuelle kunder samt online-til-offline-løsninger. JD.com, Inc. tilbyder sine produkter via sit websted jd.com og mobilapps samt direkte til kunder. Pr. 31. December 2019 drev JD.com, Inc. Fulfillment-centre i syv byer og 700 pakhuse i 89 byer, der dækker forskellige amter og distrikter. Selskabet har indgået en strategisk samarbejdsaftale med Tencent Holdings Limited. JD.com, Inc. har hovedkvarter i Beijing, Kina.

JD.com Investor Relations

JD.com er kommet langt

JD.com blev offentliggjort til $19 i foråret 2014. Aktien er næsten firedoblet undervejs, men virksomheden er faktisk vokset endnu hurtigere. På tidspunktet for sin markedsdebut havde JD.com 47,4 millioner aktive kundekonti, og det tal er nået op på næsten 19 millioner til 417,4 millioner inden udgangen af juni. JD.com genererede 11,5 milliarder dollars i omsætning i 2013, det sidste hele år før det blev offentliggjort. Dens øverste linje i løbet af de sidste 12 måneder er nu ved at indstemples til $95,7 milliarder. 

JD.com’s væksten er ikke kommet på bekostning af bundlinjen. Den genererede en gratis pengestrøm på 2,3 milliarder dollars i 2013 og trak sig faktisk tilbage til 0,9 milliarder dollars i 2014. Den efterfølgende frie pengestrøm er nu på en rekordværdi på 22,7 milliarder dollars. 

Med andre ord, så stærk som JD.com har været som en investering — og det er faktisk mere end fordoblet for aktionærerne i 2020 — Det er billigere, end det var på tidspunktet for sin IPO med stort set alle værdimålinger, du kan kaste på dot-com darling. Det betyder ikke, at det nødvendigvis er et godt køb lige nu, men det er et vigtigt punkt i den kronende succes hos JD.com’s .

JD.com vokser ikke så hurtigt, som det var på tidspunktet for sin debut. Væksten i omsætningen er faktisk faldet hvert år for e-handelsplatformen som offentlig virksomhed. Men det er endelig på det punkt, hvor væksten kører på et bæredygtigt niveau. Det kan være det første år, hvor JD.com lægger op til en accelererende vækst i toplinjen. 

Nettoomsætningen er steget 28% i løbet af første halvår af 2020, hvilket er en stigning i forhold til den 25% gevinst, der er bogført for hele 2019. JD.com’s toplinjen tog faktisk fart med en 34 %-over-år-burst i det seneste kvartal. COVID-19-krisen har bremset mange globale detailgiganter, men det har været det ideelle klima for et e-handelsmonster som JD.com til at vinde markedsandele. 

JD.com Aktie Konklusion

JD.com er ikke billigt. Den handles med en PE-ratio på 674 sammenlignet med Tesla på med en PE-ratio på 1280. Denne høje præmie betales, da selv hurtig voksende Alibaba med sine multiplum til en lidt mere rimelig 28 gange bagud justeret netto indkomst. Det betyder dog ikke, at begge Kinas førende e-handelsvirksomheder ikke kan være overbevisende køb på nuværende tidspunkt. 

Nye investorer sparker måske sig selv i gang for ikke at komme ind på aktien til mindre end halvdelen af den aktuelle pris, da året begyndte, men det er stadig attraktivt. JD.com har overvundet COVID-19-udfordringen, der har udløst en masse offentligt handlede virksomheder, og pandemien har kun accelereret migreringen i Kina til online detailhandel. Fremtiden er lys.

Det kan ikke nægtes, at det er risikabelt at investere i kinesiske aktier. Det er et flygtigt marked, og der er yderligere udfordringer som stateside investor. JD.com har dog mere end tjent sine seneste gevinster. Det er et køb lige nu potentialet er stadig massivt.

Du kan læse om væres bedste handelsplatforme her og komme i gang med at investere.

Leave a Reply